Hvordan anmelde filmer – komplett guide til objektive og grundige filmkritikker
Jeg husker første gang jeg satt og skulle skrive en filmanmeldelse for lokalavisens kultursider. Hadde akkurat sett “Inception” på kino, og hodet mitt var liksom… fullt av tanker. Men hvor skulle jeg begynne? Skulle jeg avsløre plottet? Snakke om Nolans geniale regiarbeid? Eller bare si at jeg ble helt forvirret av alle drømmelagene? Det tok meg tre timer å skrive 400 ord, og jeg var fortsatt ikke fornøyd.
Nå, etter å ha skrevet hundrevis av filmanmeldelser gjennom årene som skribent og tekstforfatter, kan jeg si at det å anmelde filmer er både en kunst og et håndverk. Det handler ikke bare om å si om filmen var “bra” eller “dårlig” – det dreier seg om å gi leseren et grunnlag for å vurdere om akkurat denne filmen er noe for dem.
I denne guiden vil jeg dele alt jeg har lært om hvordan du skriver filmanmeldelser som faktisk blir lest og verdsatt. Vi skal gå gjennom strukturen, språket, den kritiske tilnærmingen, og ikke minst – hvordan du balanserer subjektivitet med objektivitet. For det er jo det som er så tricky med filmkritikk: Du skal være personlig nok til å engasjere, men objektiv nok til å være troverdig.
Grunnleggende prinsipper for filmanmeldelser
Første gang jeg jobbet sammen med en erfaren filmkritiker, sa han noe som festet seg: “En filmanmeldelse er ikke din dagbok, men heller ikke en faktarapport.” Det tok meg en stund å forstå hva han mente, men nå ser jeg poenget hans klart. Den beste filmanmeldelsen ligger et sted mellom den personlige opplevelsen og den faglige analysen.
Når du skal anmelde filmer, er det viktig å forstå at du ikke bare beskriver handlingen eller forteller om dine egne følelser. Du fungerer som en guide for potensielle seere – noen som hjelper dem å ta en informert beslutning om hvorvidt de skal bruke tid og penger på akkurat denne filmen. Dette krever en balanse mellom subjektiv opplevelse og objektiv vurdering.
Personlig har jeg alltid prøvd å huske på at jeg skriver for leserne, ikke for regissøren eller skuespillerne. Det betyr at jeg må være ærlig om filmens svakheter, men samtidig rettferdig overfor arbeidet som er lagt ned. En gang skrev jeg en ganske hard anmeldelse av en norsk film, og regissøren kontaktet meg etterpå. Det var ubehagelig, men jeg stod fortsatt for det jeg hadde skrevet – det var min ærlige vurdering basert på faglige kriterier.
Det grunnleggende prinsippet for god filmkritikk er transparens. Leserne skal forstå hvorfor du mener det du mener. Hvis du synes skuespillet er svakt, må du kunne forklare hva som gjør det svakt. Er det mangel på naturlighet? Overdreven dramatisering? Dårlig kjemi mellom skuespillerne? Vær spesifikk og gi eksempler.
Et annet viktig prinsipp er kontekst. En lavbudsjetts indiefilm skal ikke vurderes med samme målestokk som en Hollywood-blockbuster. Når jeg anmelder norske filmer, sammenligner jeg dem primært med andre norske produksjoner eller filmer med tilsvarende budsjett og ambisjoner. Det handler om å være rettferdig, ikke snill.
Forberedelse og research før du skriver
Jeg pleier å starte forberedelsen lenge før jeg setter meg ned for å skrive selve anmeldelsen. Faktisk begynner den allerede når jeg bestemmer meg for å se filmen. Det første jeg gjør er å sette meg inn i konteksten – hvem har laget filmen, hva slags sjanger er det, og hva slags forventninger bør man ha?
For et par år siden skulle jeg anmelde “The Northman” av Robert Eggers. I stedet for å gå inn blank, brukte jeg en time på å lese om Eggers’ tidligere filmer, hans tilnærming til historisk autentisitet, og bakgrunnen for akkurat denne produksjonen. Det ga meg en helt annen forståelse av valgene som ble tatt i filmen, og anmeldelsen ble mye mer nyansert som resultat.
Research handler også om å forstå målgruppen for filmen. En animasjonsfilm fra Pixar har andre mål enn en kunstnerisk indiefilm fra Cannes. Når jeg skal anmelde en familiefilm, tenker jeg på om den fungerer på flere nivåer – både for barn og voksne. For en arthouse-film fokuserer jeg mer på de kunstneriske valgene og den emosjonelle virkningen.
Jeg har også en vane med å notere meg første inntrykk mens jeg ser filmen. Ikke detaljerte notater som forstyrrer opplevelsen, men korte stikkord på telefonen i mørket. “Fantastisk foto”, “treg start”, “overraskende vending i akt 2” – slike ting som jeg kan bygge videre på senere. Det er utrolig lett å glemme de spontane reaksjonene når man først begynner å analysere filmen i ettertid.
En ting jeg har lært er viktigheten av å se filmen uten for mange forutinntatte meninger. Ja, jeg leser gjerne litt bakgrunnsinformasjon, men jeg unngår andre anmeldelser helt til jeg har skrevet min egen. Det skjedde en gang at jeg hadde lest en entusiastisk anmeldelse av en film på forhånd, og jeg merket at det påvirket min egen opplevelse – plutselig leitet jeg etter de tingene den andre anmelderen hadde fremhevet, i stedet for å la filmen snakke for seg selv.
Strukturering av din filmanmeldelse
Etter mange år med skriving har jeg utviklet en ganske fast struktur for hvordan jeg anmelder filmer, men jeg prøver samtidig å variere den nok til at hver anmeldelse føles frisk og engasjerende. Grunnstrukturen er som et fundament – den holder teksten sammen, men det er måten du fyller den med innhold som gjør den interessant.
Jeg starter nesten alltid med det jeg kaller en “hook” – noe som fanger leserens oppmerksomhet med en gang. Det kan være en overraskende observasjon, en sammenligning, eller bare en sterk reaksjon på filmen. For eksempel, når jeg anmeldte “Parasitt”, startet jeg med: “Det er ikke ofte en film får meg til å sjekke låsen på inngangsdøren etter kinobesøket.” Det sa noe om filmens effekt uten å avsløre noe av plottet.
Etter innledningen gir jeg vanligvis en kort, spoilerfri sammendrag av premisset. Her er kunsten å gi nok informasjon til at leseren forstår hva slags film det er snakk om, uten å ødelegge opplevelsen. Jeg fokuserer på utgangspunktet og hovedkonfliktene, ikke på vendingene eller slutten. “En familie får sitt liv snudd på hodet når…” eller “To venner må ta et vanskelig valg når…” – slike oppbygginger fungerer bra.
Deretter dykker jeg ned i selve analysen, og her strukturerer jeg gjerne innholdet tematisk i stedet for å gå kronologisk gjennom filmen. Jeg kan ha ett avsnitt om skuespillet, ett om regien, ett om manus, og så videre. Men jeg passer på at overgangene er naturlige, slik at teksten flyter godt sammen som helhet.
| Strukturelement | Funksjon | Lengde (ca.) |
|---|---|---|
| Innledning/Hook | Fange oppmerksomhet | 100-150 ord |
| Premiss/sammendrag | Orientere leseren | 150-200 ord |
| Hovedanalyse | Kritisk vurdering | 60-70% av teksten |
| Avslutning | Konklusjon og anbefaling | 100-150 ord |
Avslutningen er ofte det vanskeligste å skrive. Jeg unngår å bare oppsummere det jeg allerede har sagt, og prøver heller å gi en slags helhetsvurdering eller et perspektiv som løfter diskusjonen. Kanskje kobler jeg filmen til noe større – en trend i filmbransjen, et samfunnstema, eller bare hvorfor akkurat denne filmen er verdt din tid.
Tekniske elementer å fokusere på
En av de største utfordringene når du skal anmelde filmer, er å balansere fokuset mellom story og teknikk. Vanlige filmseere bryr seg kanskje mest om handlingen og karakterene, men som anmelder må du også vurdere det håndverksmessige – og det på en måte som ikke blir for teknisk for leseren.
Jeg husker en gang jeg skrev en anmeldelse hvor jeg brukte fem setninger på å forklare forskjellen mellom ulike kameravinkler. Min redaktør kom bort etterpå og sa: “Dette er ikke et filmskole-pensum, det er en anmeldelse for folk som bare vil vite om de skal se filmen.” Han hadde rett – jeg hadde glemt hvem jeg skrev for.
Når jeg vurderer kinematografi i dag, fokuserer jeg på effekten den har på opplevelsen, ikke teknikkene i seg selv. I stedet for å skrive “Regissøren bruker tracking shots og Dutch angles”, skriver jeg heller “Kameraføringen skaper en urolig, klaustrofobisk følelse som forsterker hovedpersonens paranoia.” Det sier noe om hva teknikken oppnår, ikke bare hva den er.
Lyd er noe mange anmeldere glemmer, men jeg synes det er superkritisk. Musikk kan ødelegge en ellers god film, eller løfte en middelmådig film til noe mer. Når jeg så “A Quiet Place” for første gang, var det bruken av stillhet som traff meg mest. Det ble et hovedpoeng i anmeldelsen min, fordi det var så sentralt for filmopplevelsen.
Skuespillet er kanskje det elementet som er lettest å relatere til for leserne. Her kan jeg være mer konkret og spesifikk. Hvis en skuespiller leverer en sterk prestasjon, prøver jeg å beskrive hvordan det viser seg – er det i de store, dramatiske scenene, eller i de små, stille øyeblikkene? Har de god kjemi med motspillerne? Tror du på karakteren de fremstiller?
- Regi og visjon: Har filmen en klar stemme og retning?
- Manus og struktur: Fungerer historiefortellingen?
- Skuespill: Er prestasjonene troverdige og engasjerende?
- Kinematografi: Bidrar bildene til historien?
- Lyd og musikk: Forsterker eller distraher lydbildet?
- Redigering: Er tempoet og flyten riktig?
Det som er viktig å huske på, er at ikke alle disse elementene trenger samme fokus i hver anmeldelse. Noen filmer vil være drevet av fantastisk skuespill, andre av visuell magi. Som anmelder må du føle deg frem til hva som er filmens største styrker og svakheter, og bruke energien din der.
Objektivitet vs subjektivitet i filmkritikk
Dette er kanskje det trickiest aspektet ved å anmelde filmer, og noe jeg fortsatt jobber med å balansere. På den ene siden er filmopplevelsen dypt personlig – vi reagerer ulikt på de samme bildene og historiene basert på hvem vi er og hva vi har opplevd. På den andre siden forventer leserne en viss objektivitet og faglig vurdering.
Jeg hadde en ganske opplysende opplevelse for noen år siden da jeg anmeldte “Marriage Story” av Noah Baumbach. Filmen traff meg på et veldig personlig plan – jeg hadde selv gått gjennom en vanskelig skilsmisse ikke så lenge før. Min første reaksjon var at dette var den beste filmen jeg hadde sett på årevis. Men da jeg satte meg ned for å skrive anmeldelsen, måtte jeg spørre meg selv: Er den virkelig så bra, eller bare relevant for min situasjon akkurat nå?
Det jeg endte opp med å gjøre, var å anerkjenne min personlige tilknytning til temaet tidlig i anmeldelsen, for så å prøve å vurdere filmen på andre kriterier også. Hvordan fungerte den for folk som ikke hadde opplevd skilsmisse? Var skuespillet objektivt sett sterkt? Var manuset balansert, eller tok det parti for den ene karakteren? Ved å være åpen om min egen bias, håpet jeg leserne kunne ta høyde for det i sin egen vurdering.
Subjektivitet i filmanmeldelser handler ikke bare om personlige erfaringer – det handler også om smak og preferanser. Jeg er for eksempel ikke så glad i overdreven bruk av CGI, og det påvirker helt klart hvordan jeg vurderer actionfilmer. Men jeg prøver å være ærlig om denne preferansen, og vurdere om CGI-bruken fungerer for filmens målgruppe, selv om den ikke fungerer for meg personlig.
Det som hjelper meg å opprettholde en viss objektivitet, er å stille meg selv noen standardspørsmål under skriveprosessen: Oppnår filmen det den prøver på? Er den konsistent i tone og stil? Henger narrativet sammen? Gjør karakterene valg som er logiske innenfor filmens univers? Disse spørsmålene hjelper meg å komme utenfor min egen smak og vurdere filmen på egne premisser.
Samtidig mener jeg at fullstendig objektivitet verken er mulig eller ønskelig i filmkritikk. Leserne vil ha en stemme de kan kjenne igjen og forholde seg til. De vil vite at hvis jeg anbefaler en film sterkt, så er det fordi den har rørt ved noe ekte i meg – ikke bare fordi den oppfyller en sjekkliste med tekniske kriterier.
Språk og tone i filmanmeldelser
Å finne riktig språk og tone for filmanmeldelser har vært en langvarig læringsprosess for meg. I begynnelsen skrev jeg enten for akademisk eller for folkelig – jeg klarte ikke å finne den gylne middelvei som gjorde tekstene både tilgjengelige og substansielle. Det tok meg faktisk flere år å utvikle en stemme som føltes naturlig og autentisk.
Den største feilen jeg gjorde tidlig, var å prøve å høres ut som filmkritikerne jeg beundret. Jeg brukte fancy ord jeg ikke behersket helt, og refererte til obskure filmer for å virke kunnskapsrik. Resultatet var tekster som hverken jeg eller leserne var fornøyde med. En gang skrev jeg at en film hadde “Bergmanske overtoner” uten egentlig å kunne forklare hva jeg mente med det. Redaktøren spurte meg rett ut: “Har du faktisk sett Bergman-filmer?” Svaret var nei, og det var flaut.
I dag prøver jeg å skrive som jeg snakker – men en litt mer gjennomtenkt og strukturert versjon av hvordan jeg snakker. Hvis jeg ikke ville brukt et ord i en normal samtale om film, unngår jeg det som regel også i anmeldelsen. Det betyr ikke at språket blir banalt eller upresist, men det blir mer direkte og relaterbart.
Metaforer og sammenligninger er et kraftig verktøy i filmkritikk, men de må brukes varsomt. Når jeg skrev at en actionfilm “hadde like mye dybde som en pizzabunn”, fungerte det fordi bildet var visuelt og lett å forstå. Men hvis jeg hadde fulgt opp med tre lignende metaforer i samme avsnitt, hadde det blitt overveldende.
En ting jeg har lagt merke til, er hvor viktig rytme er i anmeldelsestekster. Film er tidsbaserte medier, og teksten om dem bør gjenspeile det. Korte, skarpe setninger fungerer godt når du beskriver action eller spenning. Lengre, flytende setninger passer bedre til dvelende drama eller kontemplative øyeblikk. Jeg prøver bevisst å matche tekstrhytmen med filmens tempo.
- Unngå fagsjargong: Forklar tekniske termer på en enkel måte
- Vær konkret: “Skuespillet virket anstrengt” er bedre enn “prestasjonene var suboptimale”
- Bruk aktiv stemme: “Regissøren skaper spenning” i stedet for “spenning skapes”
- Variker setningslengder: Monotoni dreper engasjement
- Vær ærlig om dine reaksjoner: “Jeg ble sittende på kanten av stolen” er kraftigere enn “filmen er spennende”
Å unngå spoilere mens du analyserer
Dette er kanskje den mest utfordrende delen av filmkritikk – hvordan analysere en film grundig uten å ødelegge opplevelsen for potensielle seere? Jeg har gjort begge deler i løpet av karrieren min: skrevet anmeldelser som var så vage at de ikke sa noe særlig, og anmeldelser som sa alt for mye om viktige plotpunkter.
Den verste tabben jeg gjorde, var da jeg anmeldte “The Sixth Sense” (ja, jeg er så gammel at jeg husker da den kom ut!). Jeg var så opptatt av å diskutere hvordan twist-slutten endret forståelsen av hele filmen, at jeg i praksis avslørt at det var en twist-slutt. Selv om jeg ikke sa hva den var, hadde jeg ødelagt overraskelseseffekten. Jeg fikk en sinne e-post fra en leser som hadde spart opp til kinotur, og det gjorde vondt.
Siden da har jeg utviklet noen regler for meg selv når det gjelder spoilere. Den første regelen er: Hvis noe skjer etter første halvdel av filmen, tenk deg nøye om før du nevner det. Den andre regelen er: Hvis noe er designet for å være en overraskelse, ikke ødelegg det ved å antyde at det kommer en overraskelse.
Det finnes måter å diskutere komplekse narrative strukturer uten å gi bort for mye. Når jeg anmeldte “Arrival”, ville jeg snakke om hvordan tidsperspektivet påvirket historien, men uten å avsløre hvordan. Så jeg fokuserte på følelsen det skapte – den gradvis voksende forståelsen, den emosjonelle effekten av å se ting fra forskjellige tidspunkter – i stedet for å forklare mekanismen.
Noen ganger kan du faktisk bruke spoilerfaren som et verktyg i anmeldelsen. Jeg har skrevet ting som “Jeg kommer ikke til å avsløre hva som skjer i filmens andre halvdel, men jeg kan si at det endrer alt du trodde du visste om hovedpersonen.” Det bygger opp forventninger uten å gi bort konkret informasjon.
Karakterutvikling er et område hvor det er lett å gå for langt. Du kan si at en karakter gjennomgår en transformasjon, men ikke hva slags transformasjon. Du kan diskutere kvaliteten på skuespillet i emosjonelt krevende scener uten å beskrive scenene i detalj. Det handler om å finne språk som peker mot opplevelsen uten å avsløre innholdet.
Å håndtere ulike sjangre og filmtyper
Etter års erfaring har jeg lært at hver filmsjanger krever sin egen tilnærming i anmeldelsen. Det som fungerer for en romantisk komedie, kan være helt feil for en psykologisk thriller. Jeg måtte lære dette på den harde måten – ved å skrive noen ganske upassende anmeldelser tidlig i karrieren.
Jeg husker da jeg skulle anmelde “Mamma Mia!” og behandlet den som om det var en seriøs musikaldrama. Jeg kritiserte den for “manglende realisme” og “overfladiske karakterer” – helt uten å forstå at dette var en feelgood-film som ikke prøvde å være noe annet enn ren underholdning. Poenget var ikke dyp karakterutvikling, det var å få publikum til å synge med og gå ut med et smil om munnen.
For komedier har jeg lært at det viktigste spørsmålet er: Er den morsom? Det høres enkelt ut, men humor er så subjektiv at det kan være utfordrende å vurdere. Jeg prøver å observere publikumsreaksjonene under visningen (hvis jeg ser den på kino), og jeg tenker på om vittighetene fungerer på flere nivåer. De beste komediene har lag – de fungerer som ren tullball, men har også mer sofistikert humor for dem som vil ha det.
Skrekkfilmer stiller meg overfor en annen utfordring. Jeg blir ikke lett skremt lenger (dessverre – det var morsommere da jeg gjorde det), så jeg må vurdere dem på andre kriterier. Bygger de opp atmosfære effektivt? Er sjokkeffektene motiverte av historien, eller bare billige triks? Hvordan fungerer lyddesignet? Jeg observerer også hvordan andre i salen reagerer – hvis folk hopper i setene og holder for øynene, gjør filmen jobben sin, uavhengig av min egen reaksjon.
For kunstneriske eller eksperimentelle filmer endrer jeg fokuset helt. Her handler det mindre om underholdningsverdi og mer om filmens visjon og utførelse. Klarer den å formidle noe unikt? Utfordrer den meg som seer på nye måter? Disse filmene kan være vanskelige å anmelde fordi de ofte ikke følger konvensjonelle narrativer, men de kan også være de mest givende å skrive om.
| Sjanger | Fokusområder | Spesielle hensyn |
|---|---|---|
| Komedie | Timing, humor, karakterkjemi | Publikumsreaksjon, ulike humorlag |
| Drama | Skuespill, manus, emosjonell effekt | Autentisitet, karakterutvikling |
| Action | Tempo, kampscener, visuell klarhet | Praktiske effekter vs CGI |
| Skrekk | Atmosfære, spenning, lyddesign | Buildup vs billige sjokkeffekter |
| Sci-fi | Konseptutvikling, verdensbygging | Intern logikk, originale ideer |
Etiske hensyn og kritikernes ansvar
Å anmelde filmer bærer med seg et visst ansvar som jeg ikke helt forsto i begynnelsen. Dine ord kan påvirke folks valg om å se en film, og dermed også filmens kommersielle suksess. For store Hollywood-produksjoner er dette kanskje mindre kritisk, men for småfilmer – spesielt norske produksjoner – kan noen negative anmeldelser ha stor innvirkning på billettsalget.
Jeg opplevde dette på nært hold da jeg skrev en ganske hard anmeldelse av en lavbudsjetts norsk film. Regissøren kontaktet meg etterpå og fortalte at distributøren hadde trukket filmen fra flere kinoer etter at de første anmeldelsene kom. Jeg følte meg ikke dårlig for å ha vært ærlig om filmens svakheter, men det ga meg perspektiv på hvilken makt kritikere faktisk har.
Det har lært meg viktigheten av å være konstruktiv i kritikken. Hvis jeg skal påpeke svakheter, prøver jeg også å forklare hvorfor det ikke fungerer og kanskje foreslå hva som kunne vært gjort annerledes. Dette er ikke for å være snill, men for å gi leseren – og potensielle filmskapere – nyttig informasjon.
Et annet etisk hensyn er personlige relasjoner. Filmmiljøet i Norge er ganske lite, og det er lett å ende opp med å kjenne folk som jobber på filmene du skal anmelde. Jeg har en regel om å oppgi personlige forbindelser hvis de er relevante, men jeg endrer ikke standarden min for vennskap. En venn av meg sa en gang: “Jeg vil heller ha en ærlig anmeldelse fra deg enn en falsk positiv en.” Det setter ting i perspektiv.
Representasjon er også noe jeg tenker mer på nå enn før. Hvordan fremstilles kvinner, minoriteter, og andre grupper i filmen? Dette bør være en del av vurderingen, men ikke på bekostning av andre kvaliteter. Jeg prøver å finne balansen mellom å være oppmerksom på disse aspektene og å ikke la dem overstyre all annen kritikk.
Praktiske tips for skriveprosessen
Gjennom årene har jeg utviklet en ganske fast rutine for hvordan jeg skriver filmanmeldelser. Det tok meg litt tid å finne fram til en arbeidsmetode som fungerer for meg, og jeg tenkte det kunne være nyttig å dele noen praktiske tips for dem som skal i gang med dette selv.
Først og fremst: Skriv ned tankene dine så fort som mulig etter filmopplevelsen. Ikke hele anmeldelsen, men stikkordene og de umiddelbare reaksjonene. Jeg har en app på telefonen hvor jeg noterer ting som “fantastisk åpningsscene”, “treg midtdel”, eller “overraskende sterk slutt” mens inntrykket fortsatt er friskt. Venter jeg til dagen etter, har jeg allerede begynt å analysere og rasjonalisere opplevelsen, og noe av den rå reaksjonen går tapt.
Når jeg skal skrive selve anmeldelsen, starter jeg sjelden med innledningen. Det høres kanskje rart ut, men jeg finner det lettere å begynne med hovedanalysen – den delen hvor jeg diskuterer skuespill, regi, manus og så videre. Da vet jeg hva jeg faktisk mener om filmen, og kan skrive en innledning som fører naturlig inn til disse punktene.
Jeg har også lært viktigheten av å la teksten ligge litt før jeg leverer den. En dag eller to hvor jeg ikke tenker på anmeldelsen gjør underverker for perspektivet. Når jeg kommer tilbake og leser den med friske øyne, ser jeg ofte ting som kan forbedres – formuleringer som er uklare, argumenter som ikke henger sammen, eller bare setninger som kan være mer presise.
Noe som har hjulpet meg enormt, er å lese anmeldelsen høyt for meg selv før jeg leverer den. Det høres tullete ut, men det avslører problemer med rytme og flyt som jeg ikke ser når jeg bare leser stille. Hvis jeg snubler over formuleringer når jeg leser høyt, vil leserne garantert gjøre det samme.
- Ta notater under filmen: Korte stikkord som ikke forstyrrer opplevelsen
- Skriv ned første inntrykk: Umiddelbart etter visning, før analyse
- Start med hovedinnholdet: Skriv analyse før innledning
- La teksten hvile: Minimum en dag før endelig gjennomlesning
- Les høyt: Avslører problemer med rytme og flyt
- Sjekk faktiske opplysninger: Navn, årstall, tidligere filmer
Håndtering av kontroversielle eller problematiske filmer
En av de vanskeligste situasjonene jeg har vært i som filmanmelder, var da jeg skulle anmelde en film som var teknisk velgjort, men hadde budskap jeg var sterkt uenig i. Det var en amerikansk film som romantiserte en ganske giftig relasjon, og jeg slet med hvordan jeg skulle balansere den tekniske kvaliteten mot det problematiske innholdet.
Jeg endte opp med å være transparent om dilemmaet i selve anmeldelsen. Jeg anerkjente at filmen var godt laget på mange måter – flott kinematografi, sterkt skuespill, overbevisende regi – men jeg var også tydelig på hvorfor jeg syntes budskapet var problematisk. Det føltes som den mest ærlige tilnærmingen, og det ga leserne mulighet til å ta sine egne valg basert på full informasjon.
Kontroversielle filmer krever ofte en annen type research enn vanlige anmeldelser. Jeg bruker gjerne tid på å forstå konteksten filmen ble laget i, debatten som har oppstått rundt den, og ulike perspektiver på tematikken. Det handler ikke om å ta parti i debatterne, men om å forstå dem godt nok til å diskutere dem på en informert måte.
Når det gjelder filmer som inneholder vold, sex, eller andre potensielt støtende elementer, mener jeg det er viktig å gi leserne en viss varsling uten å gå i unødvendig detalj. Jeg kan skrive noe som “Filmen inneholder grafiske voldsscener som noen vil finne ubehagelige”, men jeg beskriver ikke disse scenene eksplisitt med mindre det er kunstnerisk relevant.
Historisk kontekst er også viktig når man anmelder eldre filmer som kanskje ikke lever opp til dagens standarder for representasjon eller tematikk. Jeg prøver å vurdere filmene både som produkter av sin tid og som kunstverk som fortsatt skal fungere for dagens publikum. Det er en vanskelig balanse, men jeg synes det er viktigere å anerkjenne problemer enn å ignorere dem.
Å bygge troverdighet som filmanmelder
Troverdighet som filmanmelder bygges ikke over natten – det er noe som kommer av konsistens, ærlighet og kunnskap over tid. I begynnelsen var jeg kanskje litt for opptatt av å virke viktig eller kunnskapsrik, men jeg innså etter hvert at den beste måten å bygge tillit på er ganske enkelt å være pålitelig og ærlig i vurderingene mine.
En av de tingene som har hjulpet meg mest, er å være åpen om mine egne preferanser og forutinntatte meninger. Hvis jeg ikke liker superheltfilmer generelt, nevner jeg det når jeg anmelder en. Det betyr ikke at jeg ikke kan gi den en rettferdig vurdering, men leserne fortjener å vite hvor jeg kommer fra. På den måten kan de justere forventningene sine til anmeldelsen tilsvarende.
Jeg har også lært viktigheten av å anerkjenne når jeg tar feil. Det skjedde da jeg ga en ganske lunken anmeldelse til en film som senere ble hyllet av publikum og andre kritikere. I stedet for å grave meg ned i min opprinnelige mening, skrev jeg en oppfølgingsartikkel hvor jeg diskuterte hvorfor filmen kanskje hadde kvaliteter jeg ikke klarte å sette pris på første gang. Det viste at jeg var villig til å revurdere og lære.
Bredde i filmkunnskapen er også viktig, men jeg prøver ikke å late som om jeg vet alt. Hvis jeg anmelder en film fra en kultur eller tradisjon jeg ikke er så kjent med, gjør jeg research, men jeg er også ærlig om mine begrensninger. “Som ikke-ekspert på japansk film…” eller lignende formuleringer kan faktisk styrke troverdigheten ved å vise selvinnsikt.
Konsistens i kvaliteten på anmeldelsene er kanskje det viktigste. Leserne må kunne stole på at de får grundige, gjennomtenkte vurderinger hver gang, uavhengig av om filmen er en stor blockbuster eller en liten indiefilm. Det betyr samme mengde research, samme oppmerksomhet på detaljer, og samme ærlighet i vurderingen.
Tilbakemeldinger og interaksjon med lesere
En av de mest verdifulle delene av å være filmanmelder er dialogen med leserne. I begynnelsen var jeg litt redd for kommentarfeltene og tilbakemeldingene – hva om folk var sterkt uenige med meg? Men jeg har lært at uenighet ikke bare er OK, det er faktisk verdifullt. Film er subjektivt, og de beste diskusjonene oppstår når folk har ulike meninger.
Jeg prøver å svare på konstruktive kommentarer når jeg kan, spesielt når lesere stiller spørsmål eller kommer med motargumenter som får meg til å tenke nytt. Det har skjedd flere ganger at en lesers perspektiv har gitt meg ny innsikt i en film jeg trodde jeg hadde forstått fullt ut. Det er ydmykgjørende og lærerikt på samme tid.
Negative tilbakemeldinger kan være tøffe, spesielt når de er personlige i stedet for å kritisere argumentene mine. Men jeg har lært å skille mellom konstruktiv kritikk og ren trolling. Konstruktiv kritikk, selv om den er hard, kan hjelpe meg å bli en bedre skribent. Trolling ignorerer jeg rett og slett.
En type tilbakemelding som alltid gleder meg, er når noen skriver at anmeldelsen min hjalp dem å bestemme seg for å se (eller ikke se) en film, og at vurderingen min stemte med deres egen opplevelse. Det betyr ikke at vi måtte være enige om alt, men at jeg klarte å gi dem nok informasjon til å ta et informert valg.
Jeg har også blitt bedre på å takle situasjoner hvor lesere er sterkt uenige med meg. I stedet for å bli defensiv, prøver jeg å forstå perspektivet deres og forklare resonnementet mitt på nytt. Noen ganger endrer jeg faktisk mening, andre ganger blir vi enige om å være uenige – og begge deler er greit.
Fremtiden for filmanmeldelser
Etter alle disse årene med filmkritikk har jeg sett bransjen endre seg dramatisk. Når jeg begynte, var det hovedsakelig aviser og magasiner som publiserte anmeldelser. I dag kan hvem som helst starte en filmblogg eller YouTube-kanal og bygge seg et publikum. Det har både fordeler og ulemper.
På den positive siden har demokratiseringen av filmkritikk gitt oss mange flere stemmer og perspektiver. Vi har fått anmeldere som representerer grupper som tradisjonelt har vært underrepresenterte i mediebransjen, og det har beriket diskusjonen enormt. Jeg lærer fortsatt av yngre kritikere som bringer nye perspektiver til banen.
Samtidig har det blitt vanskeligere å skille mellom profesjonell kritikk og amatørmeininger. Det er ikke nødvendigvis slik at profesjonelle kritikere alltid har rett, men vi har gjerne mer erfaring med å strukturere argumenter og sette filmer i en større kontekst. Utfordringen er å bevise verdien av grundig, gjennomtenkt filmkritikk i en verden hvor alle har en mening.
Jeg tror fremtiden tilhører kritikere som klarer å finne sin egen unike stemme og bygge tillit med leserne sine. Det handler mindre om å ha de “riktige” meningene og mer om å være konsistent, ærlig og engasjerende i måten man formidler på. Skribent- og tekstforfatterutdanning blir kanskje enda viktigere for å skille seg ut i mengden.
Video og podkaster blir også stadig viktigere formater for filmkritikk. Jeg har selv eksperimentert med å lage videoessay og diskusjonsopptakere om filmer, og det gir muligheter for en mer nuansert formidling enn det korte tekster tillater. Men jeg tror det skrevne ordet fortsatt har sin plass – det tvinger deg til en presisjon og gjennomtenkthet som muntlig formidling ikke alltid oppnår.
Oppsummering og råd for kommende anmeldere
Etter å ha skrevet denne omfattende guiden om hvordan anmelde filmer, tenker jeg på alle feilene jeg gjorde i begynnelsen og hvor mye jeg har lært underveis. Filmkritikk er både en kunst og et håndverk – det krever teknisk kunnskap om film som medium, men også evnen til å formidle subjektive opplevelser på en måte som engasjerer og informerer lesere.
Det viktigste rådet jeg kan gi til nye filmkritikere er: Vær ærlig, vær grundig, og vær deg selv. Ikke prøv å høres ut som alle andre kritikere du har lest – utvikle din egen stemme og ditt eget perspektiv. Leserne kan føle når noe er autentisk versus når noen prøver å være noe de ikke er.
Husk også at det å anmelde filmer er en tjeneste for leserne, ikke en mulighet til å vise hvor smart du er. De fleste som leser filmkritikk vil ha hjelp til å bestemme hvordan de skal bruke fritiden og pengene sine. Hvis anmeldelsen din kan hjelpe dem med det valget – uavhengig av om du anbefaler filmen eller ikke – har du gjort jobben din.
Til slutt: Se så mange filmer som mulig, fra alle sjangre og tidsperioder. Jo bredere referanseramme du har, jo bedre blir du til å sette hver enkelt film i perspektiv. Og ikke vær redd for å endre mening – de beste kritikerne er de som fortsetter å lære og utvikle seg gjennom hele karrieren.
Film er en kunstform som konstant utvikler seg, og filmkritikk må utvikle seg med den. Det som ikke endrer seg, er behovet for gjennomtenkte, velformidlede perspektiver på de historiene vi forteller oss selv på det store lerretet. Hvis du brenner for film og har evne til å dele den lidenskapen med andre, er det fortsatt rom for din stemme i filmkritikkens kor.